I år gik min og Mathias’ ferie til Nordnorge, hvor en del af min familie bor. Det var selvfølgelig oplagt at kombinere ferien med lidt mountainbike-cykling 🙂

Af forskellige grunde besluttede vi ikke at tage vores egne cykler med, og vi kunne højst bruge et par dage på cykling, da formålet med ferien var at besøge og tilbringe mest muligt tid med familien.

Vi skulle lande i Narvik lufthavn (Evenes), hvor min fætter og hans kone bor i nærheden, og han har altid fortalt om, hvor fantastisk et sted det er for cykling. Han cykler ikke selv, men han havde hørt om et nyt firma, som laver guidede MTB og vandreture. Vi besluttede at tage kontakt med firmaet, Wild North Adventures, med henblik på at leje cykler og få en guidet tur. Vi ønskede nemlig ikke at bruge en masse tid på selv at finde rundt i fjeldene, da vi jo kun havde begrænset tid. Det viste sig, at de havde splinternye Trek-cykler til os, og guiden havde indstillet dæmperne til os på forhånd. Vi havde ikke lejet bil, så guiden kom og hentede os. Det var jo en god start!

IMG_9375 IMG_9403

Vi aftalte, at guiden skulle se vejret an og vælge en tur på cirka 5-6 timer, hvilket var rigeligt for os, da vi ikke var i speciel god form. Vi håbede på at kunne komme til Reinnesfjellet, som skulle være helt unikt med en naturlig legeplads af “glatte” klipper (slick rocks). Skæbnen ville, at det øsregnede dagene inden vores tur, og alt var vådt og glat. I stedet havde han udset sig en anden tur lige i udkanten af Narvik, hvor vi skulle cykle/hike op for herefter at nyde en fantastisk cykeltur ned.

Turen startede frodigt og grønt, og vi forsøgte at cykle så meget som muligt på turen op af fjeldet. Men det havde virkelig regnet de foregående dage, og stierne var for våde. Det var ikke et egentligt MTB spor men en vandresti, som man godt måtte cykle på. Vi mødte stort set ikke nogen på stien. Det var utroligt smukt, og man begyndte efterhånden at fornemme den flotte udsigt.

På et tidspunkt i starten af turen skulle vi over et vand/mudder-hul, hvor Mathias og guiden cyklede hurtigt over for ikke at blive hængende i vandet. Jeg forsøgte selvfølgelig at gøre det samme, for hvor svært kan det da være, men uheldigvis blev jeg holdene midt ude i hullet. Jeg når lige at tænke, at æv nu får jeg en våd fod. Men af en eller anden grund mister jeg balancen og begynder stille og roligt at falde til den modsatte side og plasker ned lige midt i det hele. For Søren da også!!! Det var da lidt sjovt, og vi grinede, og Mathias tog en masse billeder, fordi han mente, at jeg var Pretty Dirty. Guiden syntes vist vi var nogle underlige nogle, og til sidst blev jeg hjulpet op. Det lød som en sugeprop, fordi jeg var suget godt ned i mudderet. Og nøj hvor var jeg våd. Heldigvis havde jeg en merinould-trøje på indenunder, som holdt mig varm på resten af turen, og mine vandtætte Dirtlej shorts var tørre indvendigt og havde heldigvis holdt min telefon tør. Så vi kunne fint fortsætte.

20170704_124710 20170704_132840

Jo højere vi kom op, desto smukkere blev udsigten, og naturen ændrede sig til at blive mere klippeagtigt og gold. Vi spiste medbragt frokost mens vi nød den fantastiske udsigt – helt alene højt oppe på fjeldet. Vi gik af små stier, hvor vi af og til måtte bære cyklerne op ad stejle skrænter, men hvor var det bare dejligt og unikt, og vi kunne gå og glæde os til snart at cykle nedad. På toppen var der endda sne.

Til sidst kom højdepunktet, hvor vi skulle cykle nedad. Hvor var jeg glad for, at vi havde haft tid til at nyde udsigten på vej op, fordi jeg måtte virkelig koncentrere mig om nedturen. Jeg havde Mathias foran, så jeg kunne se, hvad der kom af forhindringer. Der var nogle enkelte steder, hvor jeg ikke havde behov for at udfordre skæbnen, men det meste af turen var helt fantastisk. Ih, hvor jeg nød det! Det var en flot og spektakulær finale på turen.

IMG_9409 20170704_125551

Det har været en hel anden form for cykeltur, end jeg har prøvet før. Det var spændende at køre på stier, som ikke er konstrueret til cykling. Og det var udfordrende at skulle trække og bære cyklen op af fjeldet, men hvor vi så havde tid til at nyde udsigten og naturen.

Resten af ugen tilbragte vi ved Vesterålen, som ligger længere mod nord. Her fik vi vandret en del, og vi måtte erkende, at vi bliver nødt til at have vores cykler med næste gang. Det egner sig lige så meget til cykling som til vandring 🙂
Hilsen Karina

IMG_9381 20170704_140336

Links til:
Wild North Adventures
Artikel “Norgen nordlige cykelparadis”